torsdag 2. september 2010

Pinschertreff og Rallylydighetskurs

Nå var det jammen lenge siden jeg hadde oppdatert bloggen min ser jeg. En hel måned. Noe må jo ha skjedd på den tiden :-)

Sist helg hadde vi pinschertreff på Hellestø stranda. Det kom 7 pinschere og 6 dvergpinschere.  Det ble veldig fint vær den dagen, noe som var litt uheldig fordi da kom det masse andre folk også på stranda. Men vi hadde et fint treff fordiom og hundene fikk løpt og kost seg.
Pinscherene som var der var Gibson, Mira, Haifa, Cora, India, Stella og Nadira. Nadira kom helt fra karmøy så det var veldig gøy at de ville ta den lange turen hit for å være med på treff.
Det ble selvfølgelig noen bilder herfra, ganske mange. Men får plukke ut noen av dem :)

DSC_0043 DSC_0046

                      DSC_0069

DSC_0129 DSC_0190 kopi

DSC_0144 DSC_0145

Nydelige Terkel. En dvergpinschervalp på 11 uker

DSC_0156 DSC_0168 kopi

Nadira og Cora fant tonen

DSC_0237

DSC_0245 DSC_0238

Masse løping

DSC_0252 DSC_0259

DSC_0267 DSC_0271

                        DSC_0297
                                                                   Fine Gibson gutten min <3

DSC_0120

                   DSC_0169 

 

Kursstart

Mandag startet vi kurs i rallylydighet. På mandag var det teori, så starter vi med det praktiske neste mandag. Rallylydighet er en ganske ny hundesport som kom til Norge for 5-6 år siden. Her er det forskjellige lydighetsøvelser som skal læres inn. Det er mye som skal læres så her får vi virkelig en utfordring, men det blir utrolig kjekt :-) Jeg gleder meg til å komme i gang.

Det første som må inn er fri ved fot. Hvis Gibson er i treningsmodus får jeg han til å gå ved siden av meg, men har liksom ikke helt sjønt det der med å ha kontakt mens han går. Jeg fikk tips på kurset om at jeg kan begynne å lære det inn ved å gå bakover. Hjemme går det ganske fint, men ute er det myyye vanskeligere. Det er jo vanlig så her er det bare trene, trene, trene!
Han søker ikke kontakt med meg men ser på hånda han jeg har godbitene i. Så her har vi litt å ta tak i.

Slik rallylydighet foregår er at en går fri ved fot mellom alle skiltene på banen og så gjør du øvelsen når du kommer bort til skiltet før du går videre fri ved fot.
Her er øvelsene vi kommer til å gå gjennom på kurset. Som dere ser ganske mange

KLASSE 1 (NYBEGYNNER)

  • STOPP – SITT
  • STOPP – SITT – STÅ
  • STOPP – SITT – DEKK
  • STOPP – SITT – DEKK – SITT
  • STOPP – SITT - GÅ RUNDT
  • STOPP – SITT – DEKK - GÅ RUNDT
  • HØYRE SVING
  • VENSTRE SVING
  • HELT OM HØYRE
  • HELT OM VENSTRE
  • 270 GRADER HØYRE
  • 270 GRADER VENSTRE
  • 360 GRADER HØYRE
  • 360 GRADER VENSTRE
  • SITT FORAN - HØYRE FREM
  • SITT FORAN - VENSTRE FREM
  • SITT FORAN - HØYRE SITT
  • SITT FORAN - VENSTRE SITT
  • SAKTE MARSJ
  • SPRING MARSJ
  • VANLIG MARSJ
  • SIDE STEG HØYRE
  • STOPP - VRI 90 GRADER HØYRE – STOPP
  • STOPP - VRI 90 GRADER VENSTRE – STOPP
  • SPIRAL HØYRE - HUND UTSIDE
  • SPIRAL VENSTRE - HUND INNSIDE
  • STOPP - 1,2,3 STEG FREM
  • STOPP - VRI HØYRE - 1 STEG – STOPP
  • DOBBEL 8
  • ENKEL 8

Igår kjørte vi hjem til Cora for å gå båndtur sammen og trene litt i parken. Familien til Cora skal på ferie i slutten av september og da skal Cora være hos oss i 3 uker. Det blir spennende, vi gleder oss :)
Siden Gibson og Cora kun er vandt til løpeturer sammen er det greit å få prøvd å gå litt båndturer sammen også. Gerd Marit hadde kjøpt inn en kobling slik at vi kunne gå med de i samme bånd. I starten prøvde de å gå så langt fra hverandre som mulig, hehe.. ikke mulig å komme så langt fra hverandre når en henger i samme bånd. Men det virket som de fant mer ut av det etterhvert.
Da vi kom til parken hadde vi litt trening. På plass, sitt, dekk. Gå fot osv. Cora var kjempeflink og jeg er imponert over hvor fort hun kommer inn i treningsmodus. Det går litt treigere for Gibson, men han var med etter en stund. Det er nok fordi vi har vært for sløve med å trene, så han vil heller legge seg i gresset med en pinne eller snuse rundt. Han kommer vell inn i det etterhvert han også, håper jeg!

Det var litt fra denne kanten, hvis dere har orket å lese så langt..hehe…

Ellers går det som vanlig her hjemme. Har vært flere turer med India i sørmarka, noen i hundeskogen og et par ganger på Dalsnuten.

Neste oppdatering kommer etter kurset på mandag!

3 kommentarer:

  1. Gøy med oppdatering fra enne kanten, ja! Det var en kjekk tur i går - veldig avslappende for meg siden det var du som kjempet med de to trekkdyra! Og jeg synes jeg har langt igjen til Cora er "på", men kult at det så ut som vi hadde litt kontroll ihvertfall - takk for det :) Cora var helt utslitt i går etter å ha hatt ikke bare tur og trening, men og hjemmebesøk - hun sprang opp ogned et par ganger for å se om dere kanskje hadde gjemt dere, men så sluknet hun helt! Gleder meg til kurs og trening neste uke også :)

    SvarSlett
  2. Se her ja:) Kurs på dere og, ser kjekt ut med rallylydighet.

    Og Gibson er ein fantastisk fin pinscher!
    (ikkje at eg har sett så himla mange utenom Cora og Gibson)

    SvarSlett
  3. vi hadde det kjempekjekkt på pinschertreffet, så det var absolutt verdt den lange turen :) det er nok ikke siste gangen vi er med på treff! ;)

    SvarSlett