tirsdag 7. september 2010

1 Praksiskveld på rallylydighetskurset

Igår hadde vi vår første gang på kurset. Møtte Gerd Marit og Cora på parkeringen en halv time før slik at hundene kunne luftes før kurset startet. Gikk en liten runde i bånd så var vi klare.

Vi skulle starte med å  trene kontakt så Ghita kunne se hvordan vi lå an.
Gibson var litt ufokusert i starten, men det er forståelig. Har ikke vært flink å  trent jevnlig så det tar litt tid før han kommer i treningsmodus og så var det veldig mye annet spennende i området. Maange som hadde trening denne dagen.
Vi flyttet oss på en parkeringsplass nedenfor og da gikk det bedre. Gibson er veldig fokusert på den hånda jeg har godbitene i så jeg fant fort  ut at her må  jeg legge meg i trening. Bytte på hvilken hånd klikker/godbiter kommer fra. Og trene på at godbiten ikke er i hånda, men at jeg henter den frem etter klikket. Jammen ikke lett å koordinere alt samtidig, men det kommer nok etterhvert.

Vi byttet på å ha hundene ute og observerte andre når vi ikke selv trente hund selv. En god måte å gjøre det på.

Så trente vi på plass. Karin med Kaos skulle vise først. Hun hadde ingen grunn til å være nervøs for det var noe Kaos kunne fra før. Ga litt presentasjonsangst for oss andre, i hvertfall for meg.
Tror Gibson klarte seg rimelig bra, har jo lært inn på plass hjemme. Men ikke trent så mye på det ute, men det gikk ganske greit. Her skulle vi også trene vendinger, at han følger etter når når jeg flytter meg for å så sette seg på plass igjen. Flytte ganske små skritt,men her har vi ett stykke igjen. Også dette fungerer bedre hjemme. Så her er det bare å trene, trene, trene.

Etterpå var alle hundene i bilen og vi trente to og to (der den ene var hund) på å gå og gjøre fine vendinger. Så sikkert veldig smart ut hvis noen så oss på parkeringsplassen!

En veldig kjekk kveld og jeg gleder meg til neste gang!!

Da vi kom hjem og tok Gibson ut av bilen var han enda på trening. Utrolig kjekt og jeg måtte jo bare benytte sjangsen på å trene litt til. Han tilbudde masse. Satte seg på plass, gikk fint ved siden av meg, kontakt osv. Vi trente noen minutter og tok siste runde før vi gikk inn for kvelden.

Til neste gang skal vi trene på sitt foran, innkomst, holter, vendinger og sitt & bli.

Så da var det en trøtt hund som la seg i sofaen under teppet da vi kom hjem. Han pleier jo vanligvis å sove i buret sitt, men lot han bare ligge siden han sov så godt. Det skulle jeg angre på. Haha.. da jeg stod opp idag, hadde Gibson vært i bossposen. Bosset lå strødd utover kjøkkengulvet, også pappbosset. Han visst nok han hadde gjort noe galt, for han la ørene flatt og gikk i buret å satte seg.
Lot ham sitte der en stund før vi tok oss en runde ut. Og flinke meg hadde med klikker og godbiter og tok litt trening på marka her borte. Må bare få det inn at jeg gjør det noen minutter hver dag.

1 kommentar:

  1. Hei - du slo meg med 20 minutter ser jeg :)Du og Gibson har jo virkelig fått blod på tann! Cora var også ganske så pest i går, men regner med hun klarer en runde i dag også :) Jeg skal printe ut og laminere skiltene, så kan vi ha de på delling?

    SvarSlett