mandag 20. september 2010

2 praksiskveld rallylydighet

 

Litt treig med oppdatering her nå, men sist mandag hadde vi 2 praktiske kurskveld.
Gibson hadde fått seg ny regndress for anledningen, ikke at jeg syns det er så veldig vakkert med klær på hunden. Men det er absolutt nødvendig med det været vi har hatt her i det siste. Og om det regner vet jeg at jeg får en lite treningsvillig hund. Så derfor gikk vi til innkjøp av en hel dress.
Ikke akkurat beste bildet men dere ser jo hvertfall hvordan den ser ut.
DSC_0039

Jeg syns Gibson kom mye fortere i treningsmodus denne gangen. Sikkert fordi vi hadde trent en del i mellom kurskveldene også. Denne gangen hadde Ghita med skilter og vi skulle prøve å gjøre det som stod der. På plass fra venstre sitter veldig fint nå, det har vi trent en del på og Gibson sitter klistret til foten. Han følger til og med etter når jeg vender. Men vi får prøve å trene innkomst fra høyre også. Ikke like lett når han allerede kan den ene veien.

Ellers trente vi på sitt/dekk med bli og gå rundt. Gibson ville ikke ned i dekk i regnet. Men jeg vet jo at han kan det så det er ikke det verste. Fri ved fot er vell største ufordringen vår. Jeg har begynt å trene ved å gå bakover,men han har en tendens til å kun søke kontakt der hvor han vet belønningen befinner seg. Han søker ikke kontakt med blikket. Jeg har prøvd å trene en del på kontakt for å se om det kan hjelpe på. Men det fungerer ikke foreløpig. Kansje det kommer etterhvert.

Nå er det en uke siden sist kurskveld og vi har ikke vært like flinke å trene denne uka. Eller det vil si at vi har trent en del, men kunne sikkert gjort mer av det. Det blir mye trening inne, for ute regner det og blåser masse. Og inne er det ikke like utfordrende.
Har prøvd å trene litt klosse, slik at han får bedre bakpartskontroll. Han skjønner at han skal stå på “klossen” men ikke at han skal flytta bakbena. Men det kommer litt etter litt og jeg er ivrig med klikkeren så han skjønner det vell etterhvert.
Igår var vi en tur på vaulen, en plass Gibson forbinner med løping og masse lek. Hadde med meg godbiter/klikker og etter litt lek ble det trening. Flinke gutten min klarte til og med komme inn i treningsmodus her. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd.

Vi har enda en uke å trene på før neste kurskveld så det er bare å henge i :-)

På fredag hadde Henning bursdag, så jeg møtte India og Christine i Sørmarka på dagen så var det unnagjort. Om kvelden var vi hos foreldrene til Henning for litt feiring og familiekos med familien hans. Gibson var bare hjemme å slappet av. 
Lørdag var vi hos foreldrene mine på kveldskos og fotballkamp på tv.
Og igår hadde vi en skikkelig sofadag. Bortsett fra den turen/treningen på vaulen var det bare avslapping.

Nå ligger Gibson å lader batteriene til senere. Da er det nemlig trening og besøk av Cora.

DSC_0048

2 kommentarer:

  1. Å så søt han var på disse bildene da! Den med regndressen så han jo nesten ut som en liten valp. Her slappes det ikke av - hun er så glad for nå er tre av oss kommet hjem og hun hopper og springer rundt oss. Hyggelig å komme hjem til en sånn velkomst komite. Trenigsmodus er som du har erfart nå noe som lett trenes opp - så det går nok bra. Håper været letter litt for vi er ikke så heldige at vi har treningsdress. :)

    SvarSlett
  2. Så søt Gibson var i den nye regndressen sin! :) Sliter dere med splitting ears for tiden, siden han har tapet ørene...? Nadira hadde en laaang sprekk i øret for litt siden (du husker kanskje det fra da vi var på treff...?) men den har heldigvis grodd nå. Godt at den rakk å gro før dette uendelige regnværet kom, ellers hadde vi måttet teipe henne også, for å unngå at såret sprakk på nytt (hun rister seg jo hvert 30 sekund når vi er ute i regnet). :p
    Rallylydighet høres kjempekjekkt ut, håper de har kurs med det her engang også. :)

    SvarSlett