tirsdag 24. mai 2011

Oppdatering stress


På tide med et nytt blogginnlegg.

Tenkte å begynne med å skrive litt om hvordan det går med psyken til Gibson for tiden.
Må si at det har vært veldig gode dager den siste tiden. Han har vært mye mer avslappet. Har ikke hatt særlig behov for å gjemme seg for lyder heller. Hvis det kommer pling fra pcen, som har vært den værste lyden for han ser jeg at han blir berørt og stopper opp med det han holder på med. Men han går ikke for å gjemme seg, og kommer seg raskere ut av det. Det er jo virkelig i positiv retning. Så dette kommer jeg til å begynne å trene på etterhvert som jeg ser at han er stabil en stund fremover. Måten jeg tenkte å gjøre det på er å utsette han for lyden han er redd for, men langt i fra og ikke mye. Etter at lyden har kommet vil jeg klikke/gi godbit. Eller kjøre et godbitsøk/lek, ting jeg vet at han syns er kjekt. Eller hva tror dere om det?  Eller noen med bedre forslag på hvordan trene på lydene han ikke takler?
En ting er nyttårsraketter, det er jo ikke så ofte så det kan bare være. En løsning for nyttår skal vi vell klare å finne, det er jo bare en gang i året. Men de vanlige lydene som kan komme til hverdags, et pling fra pcen/generelle lyder må han tåle.

Nå er det jo en god stund siden vi gjorde den kjemiske kasteringen. Gibson har fått mindre vedheng. De har krympet til det minimale… hehe..
Andre hunder går han fortsatt godt overens med.
Han piper mindre, er mindre rastløs og mer avslappet. Legger seg raskere ned.
Men det kan komme av andre ting også. Vi har fokusert mer enn før på å ha dager av, der det ikke skjer noe som kan være stressende. Og vi hjelper han å legge seg om han ikke gjør det selv. 
Så det er vanskelig å sette fingen på om det er det.
Og så har han D.A.P halsbånd på seg som vi kjøpte når han skulle på kennel og han har begynt på noen nye tabletter som vi fikk anbefalt av Ane og Martin. Iharmoni heter de, også her og her står det om de. De som vil lese om hva det er kan trykke på linkene. Dette er et relativt nytt produkt utviklet av veterinær som skal hjelpe å regulere kroppens stresshormonproduksjon på en naturlig måte. Vi er villige til å teste det meste for å få ned stresset.

I helga som var hadde vi noen herlige turer i hundeskogen. Fredagen var jeg og Gibson med Christine og India. Lørdag skulle vi utover den veien noen ærend så da ble det også tur. Meg, Henning og Gibson. Lørdagen er det jo alltid skytetrening på en bane som ikke ligger så langt i fra og det er jo god trening for Gibson. Noe han taklet kjempefint. Men han liker seg  jo så godt her og har vell helt andre ting å tenke på så da bryr han seg ikke. Søndag fikk vi melding om vi ble med på tur igjen, og det er jo så deilig å komme seg ut at det ble tur med Christine, Jens og India da også.

Idag har det vært en helt stille dag bortsett fra litt småtrening med klikkeren innendørs :)
Må slenge med en video av Gibson som koste seg i hundeskogen på lørdag. Han blir aldri lei av å leke med seg selv og pinnene.

Har forresten endret litt på bloggen. Den er nå gjort mer mobilvennlig. Noe som jeg selv syns var veldig greit. Jeg bruker mobilen også når jeg leser blogger og syns det var helt genialt at det gikk an. Så har jeg lagt til litt om Gibson, oss og linker. Har nemmlig lagt ned hjemmesiden. Gidder ikke oppdatere den lenger når jeg har blogg så da fant jeg ut at jeg like gjerne kunne legge til litt ekstra info på bloggen heller. Ikke nødvendig å betale for en hjemmeside som ikke blir oppdatert likevell :)

3 kommentarer:

  1. God lesning dette- god for Gibson og godt for dere vil jeg tro :) Synes det hørtes ut som en fornuftig plan - å gradvis tilnærme han til lyder han ikke er helt komfortabel med samtidig som det kommer godbit/lek i etterkant for så å øke "vanskelighetsgraden". Er joikke lett å si hva det er som har virket, men når han er stabil er det vel bare å trappe ned en og en ting og finne ut hva som virker og hva han ikke trenger. Kansjke han ikke trenger noe tilslutt :D?

    Herlig med turer og pinner,ja!

    SvarSlett
  2. Nei kansje man ikke trenger alt etterhvert. Dap halsbånd har jeg ikke tenkt å kjøpe nytt av når det ikke virker mer. Det blir jo dyrt å holde på å kjøpe det hver måned. Vi er veldig lettet over at det går fremover, og det er virkelig lys i tunnelen. Så da håper jeg at det går an å trene på det etterhvert :)

    SvarSlett
  3. Det er så godt å lese slike oppdateringer:)
    Veldig glad på deres og Gibson vegne.

    Bloggen din er kjempefin syns jeg. Funderer på om jeg kan få til en sånn bloggliste på siden jeg også, er jo så kjekt.

    Hørtes ut som veldig fine turer dere har vært på!
    Fantastisk pinnefilm, digger slikt no, helt herlig :D

    SvarSlett