fredag 13. mai 2011

Gibson på kennel

Ja da har vi komt hjem fra Oslo igjen.
Vi har hatt en kjempefin tur. Vi kom frem tirsdag i elleve tiden. Da ble det mye vandring rundt i byen. Fikk handlet et par småting før vi slappet av på hotellet et par timer. Hadde sovet lite natten før så etter mye gåing var vi trøtte begge to. Etterpå tok vi turen til Hard Rock cafe. Henning sitt ønske for hvor vi skulle spise. God mat var det. Litt senere på kvelden møtte vi Ane, Martin og Stretto. Stretto er halvbroren til Gibson, samme mor som Gibson. Vi ble med dem og gikk en tur og så ble vi bedt med hjem til dem. Veldig kjekke folk så det var kjempekoselig. Og Stretto da, hva skal jeg si… Den herligste pinscheren vi noen gang har møtt. Han var supersosial, hilste med å slikke oss i ansiktet. Var veldig gla da vi ble med dem hjem og veldig avslappa. Og så er han nydelig også da. Jeg prøve å ta et bilde av ham, men det dumme kameraet mitt ville ikke samarbeide med meg så da ble det ingen :(
Onsdag var det igjen mye gåing og vi fikk sett litt mer av Oslo. Var så vidt innom operahuset, så har vi hvertfall sett det. Var innom kaffebaren som Ane driver, og fikk nydelig kaffe :) Før turen gikk til Aker brygge der en nydelig middag på italienske Olivia ble inntatt. Været var fint, og det var så deilig å sitte ute å slappe av.
På kvelden var det tid for Cesar Millan live. Det var grunnen til at vi dro til Oslo. Vet at det er mange meninger om han, og sikkert noen som leser bloggen som også har mye imot han. Jeg vil ikke ta noen diskusjon på det, men kan si det at vi bruker positive metoder i trening/hverdagen med Gibson. Han har mye bra, men også ting jeg ikke liker. Showet var kanonbra og han hadde mye humor og traff skikkelig på noen av eksemplene han kom med. Både jeg og Henning fikk ledd skikkelig mye.
I stedet for å gi dere et referat fra hva det handlet om legger jeg ved et innlegg fra en blogg hvor det er godt skrevet om hva som skjedde den kvelden. Torsdag gikk turen hjem igjen, absolutt en vellykket tur.

Gibson ble levert på kennel mandags ettermiddag. Vi har ikke ringt for å høre hvordan han hadde det, og det var sikkert like greit. For han hadde ikke hatt det bra, og hadde vi visst det hadde vi heller ikke klart å kose oss på turen.
Denne kennelen har jeg bare hørt mye godt om og det stemmer nok også. Det var ikke kennelen som ikke var bra men Gibson som gjør at oppholdet ikke ble bra. Vi var på kennelen og hilste på for et par måneder siden. Gibson bjeffet ikke på hverken dama eller mannen som jobber på kennelen og det er positivt til han å være. Både jeg og Henning har et veldig godt inntrykk av kennelen og ingen av dem presset seg på Gibson. De verken så på ham eller ga ham oppmerksomhet, men lot ham få lov å lukte/føle seg frem. Når vi kom med ham denne gangen gikk han rett bort til mannen og hadde ingen reaksjon denne gangen heller. Etter en liten stund sa han at jeg bare kunne gi ham båndet tok han Gibson med seg. Gibson gikk fint med ham og vi hadde en god følelse da vi dro derfra.
Da vi kom for å hente ham igår kunne de fortelle at han hadde hatt det ok, men ikke bra. På kennelen har de hvert sitt bur/lite rom hvor de får seng/mat. Og så har de hver sin luke hvor de har tilgang til en liten luftegård for seg selv. Før den igjen går ut i en stor felles luftegård der de lar hundene være sammen. Gibson hadde tydelig vist tegn til at han ikke ville ha noe med dem å gjøre. Med en gang de nærmet seg buret hans hadde han flekket tenner og blitt helt stiv. Vist med hele seg at han ikke ønsket dem i nærheten. De hadde prøvd flere ganger å sette seg rolig ned ved siden av rommet hans. Med ryggen vendt bort, ikke sett på han men bare prøvt å latt ham bli tryggere på dem. Uten at det var til noe hjelp. På grunn av at de ikke kunne håndtere han fikk han heller ikke komme ut i den felles luftegården. Dermed har han bare vært på det lille området i 3 dager. Uten kontakt med andre hunder eller mennesker. I den lille luftegården han hadde kunne han se hundene ved siden av seg og han hadde ikke bjeffet eller vist usikkerhet ovenfor dem. Kun ovenfor menneskene som driver kennelen. Hvis de hadde sluppet ham i den store luftegården er de redde de ikke hadde fått ham inn igjen eller at han kunne gå til angrep på dem.
Han hadde virket rolig ellers når han var for seg selv og ikke så dem. Hadde spist maten sin og ikke stått å pepet/bjeffet. Da vi kom var han kjempeglad for å se oss igjen men jeg så tydelig at det var en stressa Gibson. Vi spurte hvordan de stillte seg til å ha han der igjen om det skulle være et nødstilfelle en gang og da sa de at de kan ikke ha han i høysesong og problemet ville jo også være hvis han ble syk. Siden han ikke kan håndteres av de. Jeg ble selvklart lei meg for at han ikke har hatt det godt og for at det er slik. At jeg resten av livet til Gibson ikke skal kunne dra på ferie eller bort en helg uten ham. Nå er det ikke ofte vi reiser uten, men det er jo kansje en sjelden gang at det gjerne er noe man vil oppleve og at det er mest praktisk å gjøre det uten hund.

Da vi kom hjem fikk Gibson en rask luftetur der han fikk gjort fra seg og gikk rett å la seg. Han sov fra 17.30 frem til 00 abrutt av 2x5 min for å lage masse koselyder og rundslikke oss. Så ble det en rask luftetur og han la seg i buret for natten. Der sov han til 11. Gikk en båndtur og la seg når han kom inn igjen. Det blir nok mange dager fremover med bare ro og hviling. De få minuttene han er våken merker vi at han er stresset. Han klør seg og piper lett. Men legger seg og sover med en gang vi ber ham om å legge seg.

Nå er kvelden her og jeg må slenge med litt ekstra på innlegget. Nå ikveld må vi si at godgutten virker mer seg selv. Det er vi veldig glade for, at han er seg selv så fort :) Halen går som en propell her hjemme, han har godlydene på plass og ligger nå å sover under teppet med Henning. Dagen har alikevell gått med på mye soving og ro :)

4 kommentarer:

  1. Lurte veldig på hvordan det hadde gått. Så dumt ar det ikke gikk helt som håpet. :( nå når han har fått kommet hjem er det godt å lese at han roet seg raskt ihvertfall. Vi snakkes mer til uka, håper dere er klare til trening på mandag! God helg!

    SvarSlett
  2. Så bra at dere har kost dere i Oslo! :) Dere er heldige som fikk se CM live! Jeg er litt dobbeltsidig når det gjelder den mannen - jeg kan bli dritforbanna når jeg ser hvor hardhendt han er med hunder, samtidig som jeg ikke kan annet enn å bli imponert over hundekunnskapen hans og over hva han klarer å oppnå med hunder som virker "håpløse" :)

    Veldig leit at Gibson ikke trivdes på kennel :( Og jeg skjønner godt at du blir lei deg over at det blir vanskelig/ikke lar seg gjøre å reise noe sted uten han. Man blir veldig fastlåst når man har en hund med issues som man ikke kan levere på kennel eller la noen passe på. Sånn har vi det også, siden Nadira sliter med seperasjonsangst. Det er helt utenkelig for oss å sette henne på kennel pga det. Ikke føler jeg at jeg kan la venner/beskjente passe henne heller, hun hadde pepet hull i hodet på dem. Ikke hadde jeg klart å reist fra henne i flere døgn med den angsten hun har heller, stakkars. :/ Veldig kjedelig at det er sånn. Men vi jobber med det nå, så hvem vet, kanskje det ordner seg en vakker dag... Kanskje det gjør det for dere også :) Det er lov å håpe!

    SvarSlett
  3. Gerd Marit: Vi snakkes til uka ja, håper å komme på trening. Men må se an om han virker uthvilt nok :)

    Gry: Ja man blir virkelig låst når man ikke kan reise vekk uten hund, men når det er sagt er det jo mange kjekke turer man kan ha med hunden med seg også. Vi blir aldri lei av Danmark. Så det får blir Danmark, Sverige osv når vi skal feriere. Så trist at Nadira sliter med seperasjonsangst, håper det går fremover for dere!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for så hyggelige ord om gutten vår Monica, OG for at du har lagt til bloggen vår, så hyggelig av deg:)

    Leit å høre at det ikke gikk så greit med Gibson på kennel, hadde håpet det skulle gå bedre enn det gjorde.
    Men samtidig, tommelen opp for at han blitt seg selv så fort hjemme igjen, det er jo kjempebra!
    Håper det fortsetter slik:)

    SvarSlett