onsdag 29. september 2010

3 praksiskveld rallylydighet

Igår var det tid for ny kveld på rallylydighetskurset. Var spent på om vi skulle få like mye ut av denne kvelden. Cora hadde jo kommet dagen før og jeg tenkte kansje at de to hundene var slitne. Selv om jeg passer på at det blir en del ro trening også så er det jo en uvant situasjon for dem begge.

Men jeg ble IMPONERT over begge to.
Vi startet med å se på noen nye skilter. Sitt/stå, 360 grader, 270 grader, sakte marsj, vanlig marsj og spring marsj.

Jeg startet med Cora. Vi skulle trene på sitt/stå. Hun kan ikke stå på kommando så fikk noen gode tips av Karin om hvordan jeg kunne trene på dette. Fikk tips at det var smart å kaste godbiten litt bort og når hun kommer tilbake så klikker/belønner jeg når hun fortsatt står. Cora var i starten snar med å sette seg så her gjaldt det å være kjapp. Men jeg syns hun forstod det ganske raskt. Men klart det sitter jo ikke enda, og kommandoen kommer jo på senere. Så her er det bare å trene.

Byttet til Gibson og vi trente på akkurat det samme. Gibson kan heller ikke stå kommando, også han tok metoden veldig kjapt. Stolt av gutten min som kommer fort inn i treningsmodus. Med tanke på hvor lite vi har trent er han kjapt “påskrudd”.

Fikk også tips av Karin om å trene klosse og omvendt lokking for å få dem til å bli stående med framparten. Da er det lettere å få dem til å bevege bakparten. Dette får vi prøve på hjemme. Slik blir det også lettere å få dem nærmere foten i utgangsstilling og fri ved fot.

Så var det Cora igjen og vi skulle trene på fvf vanlig, sakte og spring marsj. Cora er god på dette syns jeg. Kan alltids komme enda nærmere foten men her kan det hjelpe å være bevisst på å gi belønningen rett ned inntil kroppen. Så skulle vi ta 360 og 270 grader. Her var det visst mer jeg som slet. Så jeg måtte brife med bare meg selv først. Også her belønnet jeg underveis på 360 grader slik at hun følger med.

Gjorde det samme med Gibson. Syns han er blitt mye bedre på fvf. Men også han ønsker jeg at skal komme nærmere, det ser jo så mye finere ut når de går klistret til foten. 360 og 270 grder gikk fint.

Ghita hadde satt sammen to baner som vi ble delt inn i og skulle brife banen selv først.
Den gikk i rekkefølgen: 360 venstre, 270 grader,  sitt foran –venstre sitt, høyre sving, stopp 1,2,3 steg frem og siste skilt stopp vri 90 grader venstre stopp.

Etter brifing gikk jeg først med Cora. Hun hadde lyst å sette seg når jeg gikk 360 og 270 grader, men klarte akkurt å hindre henne fra det. Sitt foran kan hun, men venstre sitt sliter hun med enda. Det vil si hun vet jo hva på plass vil si, men sitter enten skeivt eller langt i fra. Stopp 1,2,3 gikk fint og siste skilt gikk også bra selv om hun kunne sittet nærmere. Tok banen to ganger før det var nok for ikveld.

Gibson gikk det delvis bra med når vi skulle gå banen. Han virket litt mer ufokusert, noe jeg vil anta kom av at han var sliten. Så vi gjennomførte så godt vi kunne og så fikk han gi seg. Syns det er viktig å ta hensyn til hundene når de ser ut som det er nok.

Men jeg er veldig imponert over begge hvor bra de jobba til tross for at de sikkert er slitne etter forandringene.

Så her har vi masse å trene på!!

2 kommentarer: