mandag 4. oktober 2010

Pinschertreff og trening

Kan jo begynne med å fortelle om lørdagen. Det var stygt vær ute og jeg og Henning var  i skikkelig helgemodus. Altså en rolig formiddag. Gibson var i samme modus som oss men det var overhodet ikke Cora. Etter en god runde der begge har gjort sitt om morgenen slappet vi av. Eller prøvde. Jeg fikk testet tolmodigheten til de grenser. Cora er en sta dame. Jeg trodde Gibson var sta, men hun er jammen meg staere. Det har jeg fått sett denne uka. Hehe…
Gibson la seg ned og da ville jeg Cora også skulle legge seg ned. Enten sammen med oss i sofaen eller i sin egen kurv. Hun trengte ikke nødvendigvis å sove men i hvertfall ikke gå bort til Gibson som ville ligge å sove. Dette testet hun mange ganger. Jeg begynte med å gå i mellom, vise med kroppsholdningen at hun ikke skulle gå bort. Hun ga seg litt men var borte igjen like etter. Da det hadde holdt på slik en god stund fant jeg ut at jeg måtte ta henne i buret om hun skulle roe seg. Da jeg skulle få fatt i henne sprang hun rundt bordet og prøvde det hun kunne å komme i fra meg. Da jeg omsider fikk tak på henne fikk hun hvile seg litt i buret. Men der hvilte hun ikke heller, bare lå å pep/bjeffet. En stund ut på ettermiddagen gjorde vi oss klar for en liten tur ut.
Vi kjørte ned til vaulen så de kunne få lufte og springe litt fra seg. Nå skal det sies at Cora omtrent sovnet når hun satt i bilen så trøtt var hun. De fikk løpt fra seg og roen senket seg i hus da vi kom hjem.

Søndag var det tid for pinschertreff i sørmarka. De oppmøtte denne gangen var: Gibson og Cora (så klart), Mira, India, og røde pinscher Mira. Diablo, Shakira og Nos (dvergpinschere) og rottveilervalpen til hun ene med dvergpinscheren. Det var vått i været og vind, men vi slapp unna med et par bøyer heldigvis. Startet turen i bånd og da vi kom til området uten båndtvang fikk de løpe fritt. Det ble mye løp og lek og alle så ut til å kose seg. Etter en stund på marka gikk vi videre og en runde i skogen før vi gikk til parkeringen igjen. Siden det var vått ble det desverre ingen bilder fra denne dagen. Men hundene storkoste seg.

Så var vi bare en tur hjemom før vi gikk til foreldrene mine på søndagsmiddag. Hundene var med. Foreldrene mine har jo lille Tira, som Cora hilste på den andre dagen. Da de kom inn hoppet Cora på henne (bølla) og siden Tira ikke er så stor så var vi redde for hvordan det skulle gå. Så Cora fikk hvile seg i bilburet en stund. Dette gikk fint og jeg hørte ikke noe bjeffing. Etter en stund fikk hun komme inn igjen, da var Tira på fanget til morfaren min og det gikk fint. Vi var der et par timer før vi kjørte hjem for å slappe av med en god film. Hundene rigget seg til under hvert sitt teppe på sofaen og var trøtte.

Idag er det akkurat like drittvær. Er glad at jeg har to hunder i hus som ikke er glad i regnvær.  Ihvertfall praktisk da ikke jeg heller har lyst å være ute i regnværet! Begge strittet i mot da jeg åpnet døra og skulle ut på morgenturen. Men ut på do måtte de så de måtte bare dras ut.


“Får vi noe godt hvis vi ligger fint?? :)”

DSC_0457

Idag var begge i et roligere modus.
Nå har vi hatt en liten økt med trening innendørs. Fant frem grind og skilte av stua og gangen så de fikk trene hver sin gang.
I starten var de ikke helt fornøyde da de måtte vente på tur. Cora bjeffet litt og Gibson klarte å dytte den vekk. Men de fant ut av det etterhvert.

Cora sin tur å vente, litt misfornøyd med det.

DSC_0461
 

                                                            DSC_0472

Men flinke jenta fant etter en stund ut at det var best å legge seg ned innimellom.

 

 

 

 

 

Så var det hva vi trente på. Gibson kan på plass fra venstre men ikke fra høyre. Så han fikk trene en del på det. Og så fikk han trene på stå, sitt, ligg og bli. Og litt “klosse”. Her må man ta det man har så det ble et spill denne gang.  For å trene på plass fra høyre stiller jeg meg opp foran noe, i dette tilfelle skohylla. Får Gibson på høyre side og sier så på plass til han. Da må han gå rundt for å komme i rette posisjon. Dette sitter så klart ikke helt enda, men det kom seg virkelig.

Fikk tatt et par bilder, ikke det letteste når man er alene og trener men dere ser da litt.

DSC_0464

                                                    DSC_0468

Cora trenger å trene på plass ved å komme nærmere foten og bent. Så henne måtte jeg trene inntil en vegg.  Som dette:

DSC_0470

Hun imponerte meg og det tok ikke lang tid før hun skjønte poenget. Det blir da innkomst fra høyre på henne. Siden det er for trangt å trene venstre inntil en vegg. Hun skjønte det såpass at da jeg flyttet meg hakket lenger frem fulgte hun etter og satte seg inntil igjen. Da vi hadde holdt på en stund begynte jeg inntil veggen og når jeg flyttet meg var det uten vegg, og hun sitter myye nærmere :-) Fornøyd? JA!! Er gøy når man ser det går fremover. Så dette får vi trene litt på hver dag.

Etter treningsøkten var det hviletid på sofaen :

DSC_0475

3 kommentarer:

  1. Flinke hunder og flinke eiere/passere:)

    SvarSlett
  2. leit at vi ikke fikk reist over og vert med på treff denne gang, men Ståle hadde festplaner på lørdagen og var dermed ikke helt i form til å kjøre noen plass på søndagen :p lørdag 23 oktober er det forresten treff på Karmøy igjen - det hadde vert kjekkt å sett dere der! :)

    SvarSlett
  3. Härliga bilder på vackra hundar;)

    Mvh Lillemor & Bond

    SvarSlett